Een gezonde lichaamshouding

Een gezonde lichaamshouding

Wandelende vraagtekens.

 

Gisteren zag een groepje jongeren de supermarkt uitkomen met energy drinks en chips. Wat me opviel was niet het eten in hun handen maar hun lichaamshouding. Allemaal het hoofd wat voorover, de bovenrug dat gebold en de schouders naar voren. Wandelende vraagtekens.

 

Ze zijn niet de enigen die deze houding ontwikkelen. Het plaatje hieronder zegt genoeg. De huidige maatschappij met al zijn computers en zittend werk laat ons snel in deze lichaamshouding groeien. Met allerlei ongewenste bijeffecten. Zoals extra spanning in de nek en schouders waardoor spanningshoofdpijn en pijnlijke nek- en schouders-spieren ontstaan. En rugwervels die niet recht boven elkaar staan waardoor pijn in de wervelkolom ontstaat. Herken je dit? Neem dan de tijd om regelmatig de vitale houding te oefenen. Vitale houding kun je oefenen tijdens het sporten. Maar ook tijdens het zitten en lopen. De vitale houding gaat als volgt:

1 Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte.

2 De knieën zijn niet op slot.

3 De onderrug is neutraal. Trekt deze niet te hol.

4 Het borstbeen breng je een klein stukje naar voren en omhoog.

5 De schouders zijn laag.

6 De kin is in getrokken, oftewel breng je achterhoofd een stukje naar achteren.

7 De kruin ben je een klein stukje omhoog.

Loop alle zeven punten nog een keer na. Overdrijf het niet, vind de balans tussen actief en ontspannen.

 

Om deze houding te trainen kun je hem het best koppelen aan een activiteit die al doet. Bijvoorbeeld tijdens het fietsen, tijdens het hardlopen, als je even naar het toilet loopt et cetera.

 

De eerstvolgende yoga health vakantie start op.....

Zie www.jojamis-yogavakantie.nl

Michiel - Yogastudio Jojamis Haarlem